الخميس، 20 أكتوبر 2016

أحلي قصة حب (( هبة )) الحلقة الرابعة...

الحلقه الرابعه 

هبه : مصيبه ايه بس يابنتي قلقتيني 
ليلي : انا حامل 
هبه : ايه ؟ ازاي ده 
ليلي : زي مابقولك كده انا حامل
هبه : من مين ؟!
ليلي : من كريم
هبه : دلوقتي بس فهمت انتي ليه كنتي بتقوليلي انه بيتهرب منك
ليلي : بس كريم ميعرفش اني حامل
هبه : مش محتاج يعرف انك حامل كفايه بس انه قرب منك دي في حد ذاتها تخليه ميكملش معاكي تاني
ليلي : طيب وايه الحل دلوقتي
هبه : روحي وكلميه بهدوء
ليلي : فكرك يعني انا معملتش كده روحت وكلمته
هبه : وبعدين
ليلي : طردني من البيت
هبه : الحل التاني وانا عارفه انه صعب عليكي بس هو مافيش غيره ياليلي
ليلي : قولي ايه هو ؟
هبه : تقولي لاهلك
ليلي : لا طبعا مقدرش
هبه : ده الحل الوحيد
ليلي : مقدرش ياهبه انتي مش عارفه انتي بتقولي ايه
هبه : انا قولتلك الحل هو صعب بس مافيش غيره اهلك هايعرفوا يضغطوا علي كريم ويخلوه يجوزك وان شاءالله حتي بعديها بيوم او حتي في نفس اليوم يطلقك المهم بس انك متفضليش كده
ليلي : انا فكرت انزل البيبي
هبه : لا طبعا حرام
ليلي : يعني تنزيلي للبيبي حرام واللي انا فيه ده دلوقتي مش حرام انا تعبت وحاسه اني تايهه ..... اعدت ليلي تعيط وهي مش عارفه تعمل ايه ومنهاره
هبه : ياليلي اهدي بس كل حاجه وليها حل طيب مش يمكن لو كريم عرف انك حامل يحن ويوافق يتجوزك
ليلي : تفتكري كده
هبه : ايوه طبعا افتكر ده ليه لا جربي
ليلي : مسحت دموعها خلاص ماشي لو كده هاروحلوا بكره واقولوا ولو مصدقنيش هاروح انا وهو لاي دكتور ويعرف بنفسه منه
هبه : ايوه كده تمام واهدي بقي كده وان شاءالله خير
...........................................................................
نزلت هبه من عند ليلي بعد مااطمنت عليها تماما واتاكدت انها هديت وبقت كويسه .... نزلت فتحت النت كالعاده اللي مش وراها غيره وفتحت تشوف محمد اللي مبقاش وراها غير انها تقرالوا اي حاجه بيكتبها بس لاقيتوا كاتب حاجات كتير اوي علي صفحته
" كيف تستطيع ان تحب وتكره داخل لحظه واحده
لا اعرف .... لكن هذا مااحسه نحوك "
" كم كذبنا حين قولنا نحن استثناء"
" لم يحدث ان تلونت الدنيا في غيابك .... لم يحدث ابدا "
"انتظرك واعلم انك لن تأتي .... انتظرك واعلم ان الحياه تعاقبني بانتظارك "
" لا اري فيك سوي شخص عالق في ذاكرتي ! لا استطيع محوك كبقيه الاشياء التي مررت بها لم تكن المسأله انت .... بل كانت انا .... احسساك بي سأجده في سواك .... ولكن احساسي بك لن يتكرر ابدا "
هبه اعده عماله تقرا كلام محمد اللي عمال يكتبه علي الصفحه وهي متعلقه بكل كلمه هو بيكتبها وبرغم انه حزين الا انه في حاجه شداها لمحمد غير ان اغلب الكلام اللي بيكتبوا محمد مش من تأليفه الا انه بيعبر عن احساس وجع كبير جوه محمد
دقايق وظهر محمد اون لاين عند هبه
محمد : هاي
هبه : هاي عليك ورحمه الله
محمد : هههههههههههه عامله ايه ياهبه
هبه : الحمدلله انت ايه كل كميه النكد اللي انت كاتبه ده
محمد : عادي بقي سيبك بقولك ايه انا عايز اشوفك
هبه :
محمد : اقفلي بوقك ده
هبه :
محمد : يالهوي علي ام الايموشن ده
هبه : هههههههههههه ليه بس ده عسول خالص وكيوت اوي
محمد : وكيوت كمان لالالا ده بارد اوي
هبه : حرام عليك ده عسول خالص
محمد : طيب ماشي ياستي عسول ... انا عايز اشوفك بجد
هبه : تشوفني ازاي يعني يامحمد
محمد : يعني بصراحه كده انا حابب اعرف هبه دي اللي انا بكلمها شكلها عامل ازاي
هبه : بس يامحمد انا مش هينفع
محمد : بصي ياهبه انا مش هاكدب عليكي ولا هاقولك اصل معجب بيكي من اول ماشوفتك وعايز اشوفك علي الطبيعه والكلام الفارغ ده لا انا هاكون صريح معاكي انا حابب اعرف بس شكل الشخصيه اللي بتكلم معاها وصدقيني مجرد فضول مش اكتر
هبه : طيب لحظه
محمد : ماشي
دقايق .... هبه قد قامت بتغير الصوره الشخصيه لها
محمد : اعد مصدوم
هبه : محمد معاك ايه ؟
محمد : دي انتي ؟
هبه : ايوه ايه وحشه صح
محمد : وحشه ايه بس .... ده انتي موزه اوي بس اول مره اعرف انك محجبه
هبه : احم احم
محمد : بس بجد انتي اموره جدا ربنا يحميكي يابنتي
هبه : ربنا يخليك يابابا
محمد : هههههههههههههه يابنتي انا المفروض تقوليلي ياانكل محمد
هبه : ههههههههههههههه ليه بقي ان شاءالله
محمد : عشان انا عجوز
هبه : بس صورتك بتقول غير كده
محمد : بجد بتقول ايه بقي
هبه : بتقول انك سنك صغير
محمد : طيب تديني كام سنه
هبه : يعني 24 او 25 سنه بالكتير
محمد : ربنا يجبر بخطرك يابنتي
هبه : هههههههههههه معيييش فكه
محمد : بقي دي اخرتها ده انتي شويه كمان تقوليلي الله يسهلك ويحنن
هبه : هههههههههه ها قولي بقي عندك كام سنه ؟
محمد : انا ياستي الشهر الجاي يبقي عندي 19 سنه
هبه : ايه ؟!
محمد : بهزر ياستي انتي كل حاجه كده تاخديها جد الشهر الجاي يبقي عندي 28 سنه
هبه : لا بجد
محمد : اه والله
هبه : المهم بقي يامحمد انا معرفش عنك اي حاجه خالص
محمد : عايزه تعرفي ايه عني
هبه : يعني بتشتغل ولا لا وكنت بتدرس ايه كده يعني
محمد : اولا ياستي انا خريج كليه ألسن قسم فرنساوي والماني وبشتغل في مطار القاهره مترجم
هبه : وااااااااااااااااااو ده انت طلعت مهم بقي يعني بتشتغل مترجم وفي مطار وكمان خريج السن وبتكتب خواطر لالالا ده انت طلعت جامد اوي
محمد : ههههههههههه ياستي ولا جامد ولا حاجه انا واحد عادي جدا
هبه : بلاش تقلل من نفسك انت بجد انسان طموح وكمان بتسعي وبتشتغل وكنت مجتهد في دراستك كل ده حاجه حلوه اوي
محمد : غيرك شايف ان ده قليل اوي .... المهم بقي بما انك طلعتي موزه واموره كده انا بصراحه كنت فاكر انك شبه غفر الصعيد بس طلعتي موزه وعينكي ملونه كمان
هبه : غفر الصعيد
محمد : بهزر علي فكره " انا بقي عايز نبقي اصحاب بجد "
هبه : بعد غفر الصعيد دي مااظنش اننا هنبقي اصحاب خالص يامحمد
محمد : هههههههههههه ليه بس ياجميل
هبه : انت يابني بتقولي اني شبه غفر الصعيد
محمد : والله بهزر خلاص انا بعد كده مش هاهزر تاني عشان انتي بتزعلي
هبه :
محمد : ياهبه خلاص والله بهزر متزعليش خلاص
هبه :
محمد :
هبه :
محمد : كفايه بقي احنا هنقضيها طول اليوم الايموشن العبيط ده
هبه : هههههههههههه
محمد : بقولك بقي قريتي كتاب قواعد العشق الاربعون
هبه : قواعد ايه ؟!
محمد : قواعد العشق الـ40 ده كتاب جامد جدا
هبه : ولا حتي قريت قواعد العشق الـ 20
محمد : ههههههههههه ليه بس ده حتي كتاب جامد جدا
هبه : وانا اقرا عن العشق والحب والكلام الفارغ ده ليه
محمد : لما تقري الكتاب هتعرفي ان الموضوع مختلف تماما وبعدين من امتي الحب كلام فارغ
هبه : انا شايفاه كلام فارغ وبعدين انا والقرايه دونت ميكس خالص
محمد : هههههههههههه ليه بس ده حتي القرايه دي حاجه ممتعه جدا
هبه : لا خالص انا مش بحب القرايه خالص ماليش خلق
محمد : جربي اقري بجد هو حلو جدا وبعدين هو بيتكلم عن العشق الالهي مش العشق والحب اللي انتي فاهماه
هبه : هابقي اشوفوا بس موعدكش اني ممكن اقراه
محمد : ماشي ياستي بس انا ممكن اقولك شويه حاجات من الكتاب ده
هبه : ماشي وبعدين احكيلي انت الكتاب بيتكلم عن ايه
محمد : بصي هو بيتكلم عن الصوفيين والدراويش وبيتكلم عن العشق الالهي والمنجاه وده من خلال شخصين مهمين جدا في التاريخ جلال الدين / شمس التبريزي وفي الروايه بيحكي عن 40 قاعده للعشق الالهي او للوصول للعشق الالهي وبيوريكي الصداقه اللي بتم بين جلال الدين وشمس وايه ده علاقتهم مع بعض كانت حلوه اوي
هبه :
محمد : مالك في ايه ؟
هبه : انا مش فاهمه ولا كلمه صوفيين ايه ؟ ودراويش ايه
محمد : ههههههههههههههه طيب استني هاوريكي قاعده من قواعد العشق ال40 وبعدين انتي لازم تقري الكتاب عشان تفهمي الكلام اللي بقولوا
القاعده الاولي " إن الطريقة التي نرى الله فيها ما هي إلا إنعكاس للطريقة التي نرى فيها أنفسنا. فإذا لم يكن الله يجلب إلى عقولنا سوى الخوف والملامة، فهذا يعني أن قدرًا كبيرًا من الخوف والملامة يتدفق من نفوسنا. أما إذا رأينا أن الله مفعمًا بالمحبة والرحمة، فإنا نكون كذلك"
دي ياستي القاعده الاولي ن قواعد العشق ال40
هبه : امممممممم عامتا هابقي اشتريه واقراه
محمد : وممكن تنزليه من علي النت لو عايزه
هبه : لا هاشتريه احسن
محمد : خلاص ماشي زي ماتحبي
هبه : معلش بقي يامحمد انا هاقفل دلوقتي عشان يدوب انام عشان هاصحي بكره بدري
محمد : ماشي ياجميل تصبحي علي خير
هبه : وانت من اهله سلام
محمد : سلام
...................................................................................................................................................

أحلي قصة حب (( هبة )) الحلقة الثالث...

الحلقه التالته :

تاني يوم الصبح 
......................

ميرفت : يلا يا بنات اصحوا بقي
امينه : هي الساعه كام ياماما
ميرفت : الساعه بقت 11 يلا قومي يا امينه عشان باباكي شويه ونازل يصلي الجمعه
امينه : حاضر ياماما
ميرفت : يلا ياهبه قومي كفايه بقي نوم
هبه : لا ياماما سيبيني انام شويه
ميرفت : ابوكي هيزعق لو لاقاكي لسه نايمه
هبه : طيب هي الساعه كام
ميرفت : الساعه 12 ونص
هبه : 12ونص طيب سيبيني نص ساعه كمان
ميرفت : يلا ياهبه بقي متخلينيش ازعق واعلي صوتي عليكي
هبه : يووووووووووووه ياماما بقي طيب طيب هاقوم اهو
ميرفت : ايوه كده يلا قومي
هبه : بتبص في موبايلها هي دي 12ونص بردوا ياماما بردوا مافيش فايده فيكي الساعه لسه 11
ميرفت : 11 وربع اهو
هبه : طيب سيبيني بقي نصايه
ميرفت : انتي مش خلاص قومتي يلا بقي ابوكي هيزعق وهيبهدل الدنيا وانتي عارفه انه مبيحبش النوم لوقت متاخر بيحبكم تصحوا بدري
هبه : حاضر
قامت هبه دخلت الحمام تغسل وشها وسنانها بعد فقدان امل من انها تنام تاني
......................................................................
علي اعد عمال يقرا في المصحف لحد اذان الظهر
امينه : صباح الخير يابابا
علي : صدق الله العظيم ..... صباح الخير ياامينه تعالي ياامنيه عايزك في موضوع كده
امينه : خير يابابا
علي : بصي ياحبيبتي الموضوع اللي هاكلمك فيه ده انا عايزك تفكري فيه كويس قبل اي رد وقبل اي قرار والكلام اللي هاقولوا مش فرمان عليكي ولا انتي ملزمه باي حاجه منه ماشي ياامينه
امينه : ماشي يابابا بس انا مش فاهمه اي حاجه لحد دلوقتي
علي: الموضوع
دخلت ميرفت عليهم
ميرفت : يلا ياعلي الفطار جاهز يلا عشان تلحق تفطر قبل الصلاه
علي : طيب يلا ياامينه نروح نفطر وبعد الصلاه اكلمك في الموضوع اللي عايزك فيه
امينه : ماشي
علي وامينه وهبه وميرفت اعدين علي السفره بيفطروا وطبعا هبه مبتبطلش ونقار مع امينه ومع علي وميرفت طول الوقت تسكت فيهم
ليلي راحت لكريم البيت ............. كريم مأجر شقه مفروشه واعد فيها لوحدوا .....
"كريم شخص غني جدا واهله اغنياء جدا مسافرين بره وهو عايش في الشقه دي لوحدوا عايش حياته بالطول والعرض وبيصرف زي ماهو عايز "
كريم بيفتح الباب واتفاجئ بليلي علي الباب
كريم : ليلي ؟! ايه اللي جابك هنا
ليلي : كريم طيب مافيش حتي اتفضلي
كريم : اتفضلي ياستي
ليلي : كريم ممكن افهم ايه اللي مغيرك معايا كده
كريم : ولا اي حاجه انا متغيرتش انا مشغول شويه بس
ليلي : مشغول ؟ مشغول في ايه ؟
كريم : ليلي انا مش فايق لدلع البنات بتاعك ده
ليلي : بتقرب من كريم وبتحضنه وبتقولوا يعني موحشتكش
كريم : يووووووووه ........ زق ليلي وقعها علي الكرسي
ليلي : بتعيط
كريم : مد ايده لـ ليلي : اسف ياليلي بس انا تعبان وانتي مش حاسه بيا وعماله تقوليلي وحشتك وموحشتكش وانا اللي فيا مكفيني
ليلي : مانا كمان في مصيبه يا كريم وانت مش حاسس بيا ياكريم انا بحبك ومقدرش ابعد عنك
كريم : وانا بصراحه كده ياليلي مش هاقدر اكمل معاكي
ليلي : يعني ايه ؟
كريم :يعني من الاخر كده انا مش هاتجوز واحده مشيت معاها
ليلي : مشيت معاها بقي دي اخره انطباعك عني بس ياكريم انت عارف كويس ان اللي بنا اكبر من ده كله وعارف اني سلمتلك نفسي عشان بحبك
كريم : انا مغصبتكيش علي حاجه ياماما كله كان بإرادتك
ليلي : بارادتي اه بس انت وعدتني اننا هنتجوز مش ذنبي اني وثقت فيك
كريم : وانا مش ذنبي اني اتحمل ده انا مالي انا مش هاينفع اكمل معاكي من الاخر بقي واديني صارحتك
ليلي : بس ياكريم انت لو متجوزتنيش هتبقي كده فضحتني احنا لازم نتجوز
كريم : والله وانا مين بقي يضمنلي انك ممشتيش مع حد غيري
ليلي : ايه ؟
كريم : مسك ايد ليلي وزقها وفتح باب الشقه وهو بيمشيها وبيقولها : بوقلك ايه بقي امشي اطلعي برا بقي عشان انا مش فايق لدلع البنات بتاعك ده واديني بقولهالك صريحه اهو متتصليش بيا تاني ومتوجعليش دماغي ماشي يلا برا
ليلي : ماشي ياكريم .... اوعي كده " زقت ليلي ايد كريم اللي كان ماسكها " بس خليك فاكر انك انت اللي بديت والبادي اظلم ومتندمش بقي من اللي هيجرالك
كريم : ههههههههههه هيجرالي انتي بتهدديني يابت ولا ايه ده انا افضحك في كل حته واخليكي متعرفيش تمشي في الشارع تاني انتي عبيطه ولا ايه يابت
ليلي : عبيطه .... اه عبيطه بكره تشوف العبيطه دي هتعمل ايه مبقاش ليلي الجبالي ان ماخليتك تزحف ورايا وتبوس ايدي ورجلي ياكريم عشان ارحمك ووقتها مش هارحمك
كريم : هههههههههههههههه لالالا ونبي خوفت امشي يابت اطلعي برا انا مش ناقص قرفك
مشيت ليلي وهي مش عارفه تعمل ايه وخايفه ومدايقه
...........................................................................
بعد صلاه الجمعه ما خلصت
جيه علي ونادا علي امينه
علي : امينه ياامينه
امينه : نعم يابابا
علي : تعالي ياحبيبتي عايزك
امينه : حاضر
دخلت امينه هي وباباها البلكونه واعدوا يتكلموا
امينه : خير يابابا
علي : خير ان شاءالله
امينه : اعده مركزه مع باباها عشان تسمعوا
علي : بصي ياستي عمك محمود لما جيه امبارح كان جاي عشان يكلمني في موضوع كده
امينه : ايوه يابابا موضوع ايه ؟
علي : عمك محمود عايزك لعادل ابنه
امينه : عايزني ازاي يعني .... امينه مصدومه من الكلام
علي : يعني عايز يخطبك لعادل ابنه
امينه : ساكته
علي : بصي ياامينه انا لو فكرت في عادل مش هلاقي ليكي احسن من ده عريس لكن يابنتي انا زي ماعودت من صغرك انتي واختك كله الاموضوع الجواز القرار كله يرجع ليكي لوحدك انا قولت اقولك وبس والقرار بالموافقه او الرفض يرجعلك انتي وانسي خالص ان عادي يبقي ابن عمك اعتبريه واحد عادي وجاي يتقدملك ماشي ياحبيبتي فكري وابقي قوليلي ردك
امينه : بصراحه يابابا انا محتاره انا مشوفتش عادل اصلا غير بتاع 3 او 4 مرات من ساعه ما كبرنا ومش قادره اقرر دلوقتي يابابا خالص انا معرفش حتي عادل بيفكر ازاي انا عايزه قبل مااوافق لازم اشوفوا واعد اتكلم معاه الاول
علي : ماشي يا بنتي وانا موافق شوفي حابه امتي وانا هاقول لعمك ولو كده تتقابلوا في اي مكان بره البيت عشان متحرجيهوش لو كان الرد بالرفض كده كده انا عارف كويس ان عادل عايزك ومعجب بيكي
امينه : مصدومه ومش فاهمه اي حاجه عايزني ومعجب بيا هو شافني ولا عرف شخصيتي عشان يقول اصلا انه معجب بيا
علي : ها ياامينه قولتي ايه اكلم عمك
امينه : ماشي يابابا
...........................................................................
علي بيكلم محمود
........................
محمود : اهلا ياعلي ها خير
علي : بص ياسيدي انا قولت لامينه وامينه بتقول انها عايزه تشوف عادل الاول وتتكلم معاه وانا قولتلها اني موافق فا ايه رائيك لو يتقابلوا بره بحيث لو محصلش اي نصيب بينهم ميبقاش اي حد فيهم اتحرج
محمود : انا موافق طبعا يا علي هو انا اقدر اقول رائي بعد رائيك ده ده كده عين العقل كمان وانا حاسس انهم ان شاءالله هيكونوا لبعض والموضوع يتم
علي : يسمع من بوقك ربنا يامحمود ياخويا انا نفسي افرح بامنيه بقي نفسي اشوفها عروسه قبل مااموت
محمود : بعد الشر عليك ربنا يديك طولت العمر ياخويا المهم انت ايه رائيك يوم التلات الجاي يتقابلوا
علي : انا موافق طبعا
محمود : خلاص علي بركه الله
...........................................................................

هبه اعده قدام الكمبيوتر كالعاده
دخلت عليها امينه وهي سرحانه ومش معاها اعدت علي السرير وعماله تلعب في شعرها
هبه : امينه مالك ؟
امينه : سرحانه
هبه بتشاور لامينه بايدها : امينه ياامينه هايي انتي روحتي فين يابنتي
امينه : ايه ... بتقولي حاجه ياهبه
هبه : لا ياروح هبه مش بقول حاجه
امينه : بتتريقي عليا ياهبه
هبه : مال يا بنتي انتي انهارده مش طبيعيه
امينه : اصل جالي عريس
هبه : بفرحه وبصوت عالي : هيييييييييه بجد مين ؟
امينه : هووووووووووووش بس وطي صوتك
هبه : مين قولي ؟
امينه : عادل
هبه : عادل ! عادل مين
امينه : يابت عادل ابن عمك
هبه : اه اتاري عمي كان عندنا امبارح ايوه ياعم الله يسهلوا بقي
علي دخل علي امينه وهبه
علي : امينه
امينه : ايوه يابابا
علي : يناسبك يوم التلات ياحبيبتي عشان الموضوع
امينه : اه يابابا مناسب اوي ما انت عارف ان التلات يوم اجازتي
علي : ماشي ياحبيبتي خلاص .... هبه هتبقي تروح معاكي ماشي
هبه : بفرحه : ماشي
امينه : ماشي
..........................................................................
ليلي اعده في اوضتها بعد مقابلتها مع كريم وهي هتطق ومش عارفه تعمل ايه
فتحت الفيس عشان تكلم هبه
ليلي : هبه لما تفتحي كلميني ضروري انا مش معايا رصيد عشان اتصل بيكي عايزاكي في موضوع مهم حياه او موت
بعد ربع ساعه من ان ليلي بعتت الرساله لهبه
هبه ردت
هبه : في ايه ياليلي قلقتيني انا هاكلمك حالا
فعلا هبه اتصلت بليلي
ليلي : هبه الحقيني انا في مصيبه كبيره اوي ومش عارفه اعمل ايه
هبه : في ايه يابنتي خير
ليلي : الكلام مش هينفع في التليفون ارجوكي اطلعيلي ضروري
هبه : ماشي
فعلا طلعت هبه لليلي
هبه : خير يابنتي قلقتيني مصيبه ايه بس كفي الله الشر
ليلي : مصيبه كبيره اوي انا واقعه فيها

أحلي قصة حب (( هبة )) الحلقة الثانية...

الحلقه التانيه 

ادهم : ايه ده ازاي وامتي ؟
محمد : شوفت بقي ان مافيهاش رجوع تاني 
ادهم : يابني ده تلاقيها حركه 
محمد : كلمتها وسالتها وقالتلي اه
ادهم : كلمتها وقالتلك انه الكلام ده صح
محمد : ايوه قالتلي انه ابن زميل باباها في الشركه وانه شافها كذا مره في النادي اللي بتروحوا وانه معجب بيها ولما جيه اتقدملها وافقت عليه وقالتهالي بصراحه قالتلي اللي زي عاصم ده ميترفضش يامحمد انسان شيك وامور ومركز وابن ناس علي اساس اننا انا ابن تيت
ادهم : يابني اهدا بس
محمد : ده انا محروق دمي من ساعه ماعرفت قال وانا اللي رايح جاي عمال طاحن نفسي عشان اسعدها وهي الهانم بترتب ترتيب تاني خالص مصاحبه واحد وهتتجوز واحد تاني يابني ده انا كنت اريل
ادهم : محمد متقولش كده وبطل عبط انت عارف من الاول ان سلمي مش ليك وكلنا قولنالك بس انت السكينه كانت سرقاك وكنت مش شايف غير سلمي قايم نايم سلمي اسمها مش بيفارق لسانك وبعدين خلاص بقي اهي خدت الشر وراحت
محمد : بجد مخنوق اوي انا تعمل فيا كده طيب ليه ؟ ده انا محبتش حد غيرها ولا عمرها خونتها ولا عمرها اهتميت لواحده غيرها
ادهم : يابني خلاص بقي بقولك ايه ياواد الكلام بتاع النت ده انا ماليش فيه ومش بحبوا تعالي نتقابل في اي قهوه ونعد شويه مع بعض ونتكلم يلا سلام
محمد : ماشي سلام
........................................................................
ليلي بتتصل بهبه
ليلي "صديقه هبه في الكليه وجارتها "
ليلي : الو ايوه ياهبه انتي فين من الصبح
هبه : ايوه ياليلي معلش بس اصل عمي كان عندنا ولسه يدوبك ماشي دلوقتي حالا
ليلي : ماشي ياستي طيب تعاليلي بقي عشان عايزاكي في حوار كبير
هبه : دلوقتي
ليلي: ايوه دلوقتي الموضوع ميتأجلش اكتر من كده
هبه : طيب استني بقي هاشوف بابا يارب يوافق ولو وافق هاطلعلك علي طول موافقش هاكلمك في التليفون ماشي
ليلي : ماشي
قفلت ليلي مع هبه وراحت تكلم باباها
هبه : بابا
علي " والد هبه " : نعم ياهبه تعالي ياحبيبتي
هبه : ليلي لسه مكلماني وعايزاني اطلع اعد معاها شويه ممكن
علي : بس الوقت اتاخر ياهبه ده الساعه بقت 9:30 يابنتي
هبه : يابابا ماهي كانت عايزاني من الصبح بس انا مكنتش فاضيه انت عارف عشان عمو محمود كان هنا
علي : طيب اطلعلها بس ساعه وتنزلي ماشي اكتر من ساعه ما هاطلعك ليها تاني ماشي
هبه : ماشي يا بابا
فعلا طلعت هبه لـ ليلي
ليلي : تعالي ادخلي ادخلي
هبه : في ايه يابت قلقتيني
ليلي دخلت اوضتها ودخلت وراها هبه وبحكم ان ليلي وحيده وملهاش اخوات فهي ليها اوضه خاصه بيها لوحديها عكس هبه وامينه اللي بيعدوا في اوضه واحده
هبه دخلت اوضه ليلي رمت نفسها علي السرير : يااااااااااه ياليلي يابختك اد ايه نفسي احس بالحريه دي
ليلي : ياشيخه بلا حريه بلا زفت ده انا علي اخري خلاص
هبه : ليه بس صحيح هو عمو وطنط فين
ليلي : سافروا انهارده الصبح ماتباتي معايا ياهبه انهارده
هبه : لا بابا مش هايرضي خالص
ليلي : اعده بتفتح درج المكتب بطلع علبه سجاير وبتولع سجاره .... هبه اعده مصدومه
هبه : ايه ده ياليلي انتي بتشربي سجاير
ليلي : بتنفخ دخان السجاره وبتتنهد .... يوووووووووه من بدري تاخدي تجربي
هبه : بخوف .... لا ياستي انا كده تمام بس انتي من امتي بتشربي
ليلي : من بدري يابنتي من اول السنه وبشرب سجاير عادي يعني هي مش وحشه بالعكس دي بتعدل المزاج
هبه : اعده مصدومه وبدات تتكلم طيب قوليلي بقي في ايه حصل
ليلي : شوفتي الواد التيت ابن التيت كريم
هبه : ماله كريم ؟
ليلي : الاستاذ الاقيه بيكلم مين ؟ تخيلي كده
هبه : مين ؟!
ليلي : بيكلم البت فريده شوفتي فريده المكسحه ام كعب كوبايه دي بيكلمها عليا انا
هبه : ههههههههههه يابنتي حرام عليكي كريم بيحبك
ليلي : بيحبني ده انا هاخلي نهاره اسود
هبه : مستغربه من طريقه ليلي .... ليلي انتي اتغيرتي خالص انتي مكنتيش كده خالص انا مش عارفه ايه اللي غيرك كده عمرك ماكنتي بتشتمي حد ولا بتشربي سجاير ولا حتي كنتي بتتكلمي علي حد بالاسلوب ده
ليلي : وانتي عايزاني اعمل ايه بقولك ايه ياهبه انتي اللي عبيطه ومش فاهمه الدنيا صح بكره تقولي ليلي كان عندها حق
هبه : ياخبر الساعه بقت 11 انا لازم انزل لاحسن بابا قاللي 10 ونص اكون في البيت
ليلي : عشان خاطري باتي معايا انا زهقانه
هبه : ياستي مش هاينفع خلينا نسهر مع بعض علي النت
ليلي : طيب
نزلت هبه وهي مصدومه في صحبه عمرها اللي اتغيرت 180 درجه اللي مكنتش عارفه ايه سبب تغيرها ده
بعد مانزلت هبه من عند ليلي حمدت ربنا ان باباها كان نايم ومخدش باله من تاخير هبه
امينه : انتي جيتي ياهبه
هبه : اه ياامينه هو بابا نايم من بدري
امينه : اه نام بعد ماطلعتي انتي ليلي بربع ساعه وانا قولت اعد استناكي لحد ماتنزلي مالك ياهبه
هبه : لا افيش بس اصل ليلي زعلانه شويه وانا مدايقه عشانها
امينه : طيب ماشي ياحبيبتي مش عايزه اي حاجه اعملهالك
هبه : لا ياامينه ربنا يخليكي ادخلي انتي نامي وانا هاعد شويه قدام الكمبيوتر
امينه : ماشي ياحبيبتي تصبحي علي خير
هبه : وانتي بخير
...........................................................................
فتحت هبه النت لاقت كذا رساله من ضمنهم رساله محمد
اول رساله فكرت تفتحها هي كانت بتاعت محمد
محمد : اوك سلام هتفتحي تاني ولو هتفتحي هتفتحي الساعه كام
هبه : معلش يامحمد قفلت علي طول بس اختي وماما كانوا عايزني ولسه فاتحه حالا وعاتا انا اغلب وقتي بكون فاتحه النت زي دلوقتي من 11 كده
اعدت هبه زهقان ومش عارفه تعمل ايه دخلت علي صفحه محمد اللي كل شويه يكتب حاجه تشد هبه اوي
اعدت هبه تتفرج علي صفحته واعدت تقرا المعلومات بتاعت محمد
محمد يوسف عطيه
من القاهره / الجيزه / فيصل
الحاله الاجتماعيه مش مرتبط ومش عايز ارتبط
غير شويه معلومات تانيه فرعيه
وكاتب عنه " عاشق للبحر وبحب منير وبحب اكتب خواطر ونفسي اكون روائي مشهور ونفسي كمان اسافر امريكا "

دقايق سرحان من هبه وفجاءه لاقت رساله بتبص عليها بلهفه لاقيتها ليلي
ليلي : ايه يابت ياهبه انتي مش قولتي اول ماهتنزلي هاتكلميني مكلمتنيش ليه
هبه : معلش ياليلي نسيت وبعدين انا لسه فاتحه اهو
ليلي : ماشي يا ستي قوليلي بقي اعمل ايه مع الحيوان ده اللي اسمه كريم
هبه : ليلي كريم صدقيني غلبان وطيب وانتي عارفه كويس ان فريده مش هاتبص لكريم باي حال من الاحوال
ليلي : وهو انا قولت ان فريده اللي بتبصلوا ولا بقول ان كريم اللي بيبصلها
هبه : وكريم هايبص لفريده ليه اصلا وانتي عارفه انه بيحبك انتي
ليلي : ياهبه انتي مش فاهمه اي حاجه كريم مش بيحبني وانا متاكده من ده
هبه : وايه اللي اكدلك ده
ليلي : طريقته وتهربوا مني مبقاش بيتصل ولما بتصل بيه بيكنسل عليا كتير ولما بعد اذن كتير عليه في الاتصال ساعات يرد ولما اقولوا بتكنسل ليه يقولي مره كنت نايم ومره كنت اعد مع اصحابي انا مبقتش عارفه اعمل ايه ومش فاهمه ايه سر التغير ده كله ولما اطقست وراه عرفت من هاني صاحبه انه بيحب فريده وعايز يتجوزها ولما واجهته بالكلام ده قاللي مش صح
هبه : طيب خلاص طنشيه وكبري دماغك منه انتي مالك مهتمه بيه اوي كده ليه
ليلي : مينفعش ياهبه
هبه : يعني ايه مينفعش
ليلي: هو كده ياهبه انا عايزه حل يخلي كريم يرجعلي زي الاول
هبه : طيب اكلمهولك انا
ليلي : لا اوعي تكلميه واوعي تقوليلوا اني كلمتك في حاجه
هبه " مستغربه تغير ليلي المفاجئ من كل حاجه " : طيب طيب خلاص مش هاكلموا خالص بس انتي لازم تبعدي عنه شويه عشان تعرفيه انك مش مدلوقه عليه
ليلي : مش هاينفع انا بحبه ومقدرش ابعد عنه
هبه : انا مش فاهمه ياليلي حب ايه ده اللي يبهدل الواحد كده
..........................................................................
رساله من محمد
محمد : شكرا علي ردك لرسالتي ياهبه انتي منوره عندي
هبه :
محمد : هو الايموشن ده ورايا ورايا ولا ايه
هبه : اصلي مش فاهمه ايه منوره عندك دي
محمد : ايوه مش انتي عامله اون لاين واللمبه بتاعت الفيس مديه لون اخضر تبقي منوره ولا مش منوره
هبه : ههههههههههههههههههههه تتصدق اقنعتني
محمد : يابنتي انا خساره في البلد دي
هبه : هههههههههههههههه يلا بقي روح سافر امريكا
محمد : امريكا عرفتي منين اني عايز اسافر امريكا
هبه : منك
محمد باستغراب " مني مافتكرش اننا اتكلمنا انهارده في موضوع سفري لامريكا
هبه : لا اقصد من اللي انت كاتبه انك بتحب منير ونفسك تسافر امريكا
محمد : اه ياستي دي كلها طموحات واماني
هبه : ههههههههههههههههه
.......................................................................
ليلي : هبه انتي روحتي فين يابنتي ؟
هبه : معلش ياليلي بس اصلي مش عارفه ارد واقولك ايه انا محتاره اوي في الموضوع ده
ليلي : طيب فكري معايا اعمل ايه ؟
هبه : طيب مانا قولتلك الحل وانتي مش راضيه بيه
ليلي : ياهبه اللي بيني وبين كريم اكبر من الهبل ده
هبه : انا اللي اعرفوا انه لو بيحبك بجد مش هايبعد عنك وبعدين يا ليلي كلميه وواجهيه باللي جواكي ده كله
ليلي : طيب ! بقولك ايه انا هاقوم انام تصبحي علي خير بقي
هبه : ماشي وانتي من اهل الخير سلام
ليلي : سلام
...........................................................................
محمد : ياهبه انتي مشغوله ولا ايه ؟ شكلي كده معطلك
هبه : لالالا مش معطلني معلش بس اصل واحده صحبتي كانت بتكلمني في حاجه وقالتلي انها هتقفل فقولت اقفل معاها واكلمك براحتي
محمد : ماشي ياستي وقفلتي معاها
هبه : اه خلاص
10 دقايق صمت وسكوت
محمد : هبه ساكته ليه ؟
هبه : مانا مش عارفه اتكلم اقول ايه ؟ ماتتكلم انت ؟
محمد : اتكلم اقول ايه ؟
هبه كاتبه في الصفحه الشخصيه " ليه دايما لما بنحب حد بيطلع مبيحبناش وليه بيفرح بعذابنا وليه بيجرحنا ليه الحب ده بيكون اوحش حاجه في الدنيا مع انه المفروض يكون اجمل حاجه في الدنيا "
محمد عمل لايك وكتب كومنت " العيب مش في الحب ياهبه العيب في اختياراتنا في اختيارنا للناس اللي مبتقدرش الحب ولا بتقدر اللي بيحبوهم الحب ده اجمل حاجه في الدنيا "
محمد في الشات
......................
محمد : انتي ايه حكايتك يابنت انتي ؟ ايه اليأس ده اللي انتي فيه ده
هبه : لا مش يأس ولا حاجه عادي
محمد : شكلك كده بتحبي وواقعه علي الاخر في الحب وشكلك موجوعه منه
هبه : انا ... لا والله ابدا ولا بحب ولا عايزه احب كفايه عليا اللي بشوفوا من اللي حواليا
محمد : ياشيخه طيب عيني في عينك كده
هبه : هههههههههههههههه طيب ابص في عينك ازاي واحنا بنتكلم علي النت
محمد : ههههههههههههه لا ناصحه يابنت
هبه : طول عمري انا خساره في البلد دي
محمد : واضح واضح ههههههههه قوليلي بقي انتي بتحبي في قصه حب ؟! قولي ومتخبيش عليا ؟
هبه : لا والله مش بحب خالص بس اصل بشوف ناس اصحابي بيحبوا وبيتوجعوا اوي من الحب وبصراحه انا جاتلي عقده وبعدين انا مبفكرش في الحب اصلا
محمد : اصحابك جابولك عقده هي من اولها كده ههههههههه وبعدين ليه مبتفكريش في الحب
هبه : اصلي لسه ملقتش فارس الاحلام
محمد : ههههههههههههههه ايوه البدله البيضه والحصان الابيض ويجي يخطفك وكده ههههههههههههههههه
هبه : لا والله انا راضيه بحمار مش حصان ابيض ان شاءالله حتي عربيه كارو بس يكون انسان حلو
محمد : حلو ازاي يعني شكلا ولا موضوعا
هبه : هههههههههههه لا اقصد اخلاقه وشخصيته يكونوا حلوين وكويسين
محمد : اه قولتيلي
الفجر بيأذن
محمد : ياااااااااااااه الساعه بقت 4 ده الفجر بيادن
هبه : ياخبر يلا بقي انا هاقوم اصلي وانام تصبح علي خير سلام
محمد : ماشي وانتي من اهل الخير سلام
قامت هبه صلت الفجر ودخلت نامت ...........................
الاثنين، 17 أكتوبر 2016

Measles الحصبة

Measles الحصبة




القصة بتاعت الmeasles 
الحصبة 
أول حاجة بيبدأ الولد بhigh grade fever 

يعني إيه high grade fever ؟؟؟
يعني حرارة الواد فوق 38.5 
يعني تسعة وتلاتين , أربعين أو أكثر 

الأم تقولك : الواد حرارته نار يا دكتور 
Even 
ممكن يحصل معاه febrile convulsion 
لأن acute onset of fever 

الحرارة العالية دي يا أولاد 
هتقعد أربع أيام 
الولد سخن حرارته أربعين
, ومحدش عارف عنده إيه ؟؟

الواد ده معظم الناس , يقولك دا دور برد 
طب دور البرد يا دكتور 
عنده شوية rhinitis 
عنده viral infection 
بس ال viral مبتعملش High grade fever 

طب ليه معظم اللي بيشوفه يقول دور برد ؟؟؟ 
لأن الواد ده دلوقتي عنده rhinitis 
عنده conjunctivitis 
عنده شوية bronchitis خفيفة 
إلى أخره 

المهم يعني 
مع الحرارة العالية دي , الحرارة 40 
محدش عارف يشخصه , 
أدولوه كل الanti pyretic 
مفيش فايدة 

لكن هيحصل فرج في اليوم الرابع 

حاجة تشخصه 
اللي هي الpatho gnomonic sign 

المهم 
الحرارة دي تقعد أربع أيام 
واليوم الخامس , الواد بدأ يظهر عليه الrash اللي أنا هبدأ أوصفه دلوقتي 

مع ظهور الrash 
الأم تقولك : يا دكتور الحرارة بدل ما هي 40 
الحمد لله نزلت 38.5 

يبقا اتحول من high grade fever إلى إيه ؟؟
Low grade fever

يبقا اليوم الخامس مع ظهور الrash 
الحرارة بقت 38.5 
اليوم السادس تاني يوم في الrash الحرارة بقت 38 
اليوم السابع اليوم التالت من ظهور الrash الحرارة نزلت 

يبقا الحرارة بتاعت الواد نزلت suddenly ولا gradually ؟؟ 
نزلت gradually 

يبقا الأم تقولك 
الواد حرارته أربعين 
أربع أيام مش عارفين السبب إيه ؟؟ 
في اليوم الخامس بدأ يظهر عليه طفح جلدي 

الحرارة بدل ما كانت عالية بقت خفيفة شوية ,,, 
الواد بقا دافي low grade 
قعدت يومين واختفت 

يبقا هنا نزلت إيه ؟؟ 
gradually 

طيب ,,, يا ترى الrash شكله إيه ؟؟؟
من اليوم الخامس الأم بدأت تلاحظ الواد بدأ يظهر عليه ,,, 
maculo papular rash 
بدأ هنا عند الhair line 
وورا ودان العيل 

بعد كده نزل على وش الولد 
بعد كده أخر النهار وصل للneck 
ووصل للnipple line 
يبقا هنا في أول يوم 
( دا خامس يوم من ظهور الfever ) 
في الوقت ده الواد حرارته الحمد لله بقت أحسن 38.5 

تاني يوم 
الrash بقا extended 
بدأت تغطي الtrunk 
واتجه ينزل لحد ما وصل إلى الmid thigh 
يبقا هنا تاني يوم من الrash 
وصل إلى الmid thigh 
والحرارة بتاعته انخفضت شوية بقت 38 درجة 
Maculo papular rash

طيب 
في اليوم التالت الrash نزل غطى رجليه وإيديه ووصل إلى القدم بتاع الطفل 
يبقا هنا غطى الجسم كله 
خلال كام يوم ؟؟؟ 
تلت أيام خلي بالك 

الواد لو أنت شوفته في هذا الوقت 
هتلاقي جسمه كله محمر تالت يوم 
ما عدا الpalm والsole
خلي بالك من النقط اللي أنا بقولها
دي تريكات تخليك دكتور
مدى الحياة متنساش 
ما عدا الpalm والsole

يبقا الrash هيغطي الجسم كله ما عدا الpalm والsole 
تلاقي الواد إيديه حمرا , 
لكن الpalm طبيعي والsole طبيعي 

طيب 
تعال بقا , 
دا بالنسبة للrash 
الrash تالت يوم وصل لرجليه 
بعد كده يبدأ يختفي بنفس الsequence 
اللي ظهر بيه 
بدأ يختفي من الHair line 
بدأ يختفي من الوش 
بدأ يختفي من الneck 
لحد ما اختفي جسمه كله في تلت أيام 
يبقا الrash ياخد تلت ايام في الظهر وياخد تلت ايام في الاختفاء 

ولذلك الrash بيقعد من حوالي خمس أيام 
إلى maximum ست أيام 

قالك إزاي خمسة ؟؟؟
قالك : لأنه ممكن في اليوم الخامس ظهر في رجليه وبدأ يختفي من وشه 
كويس 
يبقا الrash 
يقعد أقصاه خمس أيام أو ست أيام 

طيب الrash لما تختفي 
بنعمل إيه ؟؟؟
بتلاقي مكان الحتة اللي كان فيها rash 
بدأت تقشر كده 
قشرة خفيفة زي بتاعت الردة , لو أنت راجع من المصيف تلاقي جلدك كده بيقشر 
بيسموها branny desquamation 

مكان الrash 
الحتة دي بدأت تِغْمَق , زي ما أنت بتكون راجع من المصيف كده 

الbranny desquamation 
موجود على الdorsum of the hand 
وتحت على الdorsum of the foot 

لو قلبت إيد الولد كده 
مش هتلاقي عنده في الPalm 
branny desquamation 

يبقا الbranny desquamation 
بيبقا في الdorsum surface بس 
لكن مش في الpalmer surface 

طيب 
دا بالنسبة للrash 
النقطة اللي بعد كده يا ترى فيه patho gnomonic sign 
للmeasles 
لو أنا شوفتها أقول دي measles 
مش حاجة تانية ؟؟؟

أيون 
إيه هي الpatho gnomonic sign بتاعت الmeasles ؟؟؟
أنت تبص في بوء الولد هتلاقي عنده هذا الشكل 
نقط بيضا كده , دي بنسميها Kopliks spots 
الkopliks spots دي يا أولاد 
بتظهر في أخر يوم في الPro dromal stage 
اللي هو اليوم الرابع بتاع الHigh grade fever 

الواد سخن بقاله أربع أيام 
في اليوم الرابع لو بصيت في بؤه ه
تلاقي عنده الKoplik's spots 
يعني بتظهر قبل الrash بأربعة وعشرين ساعة 

وتقعد كمان يوم 
اللي هو اليوم الأول من ظهور الrash 
ثم تختفي 

يبقا الKopliks spots 
ظهرت قبل يوم في الprodroma 
وقعدت أول يوم في الeruptic stage أو الrash 
ثم أختفت 
يبقا كل الموضوع إيه ؟؟؟ 
يومين 

حسب بقا لو لقطت العيان في المرحلة دي , قبل ما تظهر عليه الrash 
وشوفت الKoplik's spots 
هقوله : بكرة الصبح هيظهر عليك الطفح 
هيبقا يا هَنَاك يا سعدك 
ليه ؟؟؟
لأنك شخصت الولد قبل إيه ؟؟؟ قبل ما يظهر عليه الrash 

السؤال المشهور بقى 
النقطة المهمة بقى ,, ال Infectively period 
الواد اللي عنده measles بيكون مُعدي للي حواليه أد إيه ؟؟
سبع أيام قبل ظهور الrash 
وخمسة بعد ظهور الrash 

يبقا كام يوم ؟؟؟؟
12 يوم 

الواد ده إيه ؟؟؟ 
infectious 

تبدأ الinfectively period قبل ظهور الrash بسبع أيام 
وتنتهي بعد ظهور الrash 
بخمس أيام 

لذلك يجي يقولك : الواد بتاع الحصبة ده 
يروح الحضانة بتاعته إمتى ؟؟؟

قوله : بعد ما الrash يختفي 
وريح دماغك 
بعد ما الrash إيه ؟؟؟ 
ما يختفي 

ما الrash بيقعد كام ؟؟؟ 
خمس أيام لستة 

_____________
من صفحة