الاثنين، 17 أكتوبر 2016
11:05 ص

Diabetes type one للدكتور. أسامة محمود

Diabetes type one للدكتور. أسامة محمود



علاج السكر من النوع الاول

type one diabetes
,, أنا عايز أعالجه ,, هعمل إيه ؟؟؟
...
للدكتور. أسامة محمود
..
خلاص هيأخد إنسولين
نشوف المريض وزنه أد إيه ؟؟؟
لازم بالميزان ,, مينفعش كده ,, لازم بالميزان 

طيب ,,
هديله إنسولين أد إيه في الجرعة ؟؟؟
هي الجرعة بتتراوح من مثلاً 0.3 إلى 0.8 لكل كيلو جرام 

يعني نقول مثال ,,
واحد جالك ,, وزنه مثلاً 60 كيلو جرام
وأنا عايز أبتدي معاه
( طبعاً متبقاش aggressive في البداية ) واحدة واحدة 

طيب 
,,
أنا هديله كام مثلاً ؟؟؟
عايز أديله مثلاً حاجة عشان تبقا سهلة ,,
هقول هديله 0.5
..
إحنا بردو خلينا ,, عندنا جُبن شوية ,, من الأنسولين
لأن فيه ناس تروح مدي جامد
الواد يروح داخل في hypoglycemia 

أنا كا example
خليك دايماً ابدأ بالLow dose 

يعني مثلاً ,, بال0.5
وقولنا وزن المثال 60 كيلو جرام
يعني المريض هيحتاج 30 وحدة في اليوم
حلو كده ؟؟؟

طيب ال30 unit دول بقا ,, هديهم ليه إزاي ؟؟؟
فيه طريقتين متفق عليهم
الطريقة الأولى
إنك تديله الmixed insulin المعروف
اللي هو عبارة عن crystalline مع الNPH ( كويس كده ) 

طبعاً هما بيحبوا دايماً يدوا 1/3 ( ثُلث الجرعة ) أو 40 % << crystalline
والباقي بيبقا الintermediate 

أنا مثلاً عندي الinsulin
اللي هو اسمه mixtard insulin ( 70 / 30 ) 

إنت عايز تديله إيه بقا ؟؟؟
عايز تديله twice daily 

فنقسم الdose اللي هو محتاجها ( ولتكن 30 وحدة في اليوم )
أديله 20 وحدة الصبح ,, و10 وحدات بليل 

20 وحدة قبل الفطار الصبح
و 10 وحدات قبل العشا بليل 

بيني وبينك بردو ,,
الواحد بيبقا خواف ,, يقولك : لا يا عم ,, أنا مش هديله 30
خليني كده أديله جرعة 20 وحدة في الأول
نظام جُبن شوية 

فراح مديله ال20 وحدة
قاله : خُد مثلاً الصبح 12 ,, 13 وحدة
وبليل خدلك 7 وحدات
....
طيب ,,
وبعدين ؟؟؟
كل 3 ,, 4 أيام
مش كل يوم ,, بتعمل check 

طبعاً ده provided بإيه ؟؟؟
خلي بالك ,,
دا Provided إنك مشخص المريض والمريض مش في emergency 

يعني مثلاً مريض type one جاي والسكر 500
مينفعش الكلام ده معاه ,, عشان ده قصة تانية خالص
ده عايز Insulin infusion 

لكن ,,
أنا بتكلم على حالة cold case جاية العيادة
فروحت أنا كتبتله مثلاً يا سيدي ال30 وحدة ,, زي ما قولنا ,, عشرين الصبح ,, وعشرة بليل 

جينا بعد 4 ,, 5 أيام
بعمل check
لقيت الblood sugar ,, لسه متظبطش شوية
أزود أد إيه ؟؟؟
زود ما لا يزيد عن 5 units
يعني متنطش جامد ,, you cannot predict the response
...
طيب ,,
أنا كنت بديلك 30 وحدة في اليوم
طيب ,,
هنخليهم 35 وحدة في اليوم 

طيب ,,
تعال كمان 4 ,, 5 أيام ونحلل تاني ,, وهكذا 

وتفضل تطلع stepwise ,, خمسة خمسة ,,,
إلى أن يبقى المريض controlled 

عرفت إزاي إنه controlled ؟؟؟
الfasting كام ,, الpost prandial كام ,, الrandom كام
...
ساعات ,,
تلاقي الدكتور ,, يقوله : اعملي fasting الصبح ,, و post prandial ,, واعملي سُكر random ( عشوائي ) الساعة 9 مساءاً
عشان أشوف ال24 ساعة ,, أشوف هو متغطي ولا مش متغطي ؟؟؟
متغطي ,, والglycated hemoglobin تمام التمام
أنا ماشي كويس 

والراجل ماشي على 40 وحدة ,, على 60 وحدة
براحته ,, خلاص كده ,, 

فيه واد مينفعش معاه الكلام ده ,, مش نافع إنك تديله كده
عمال تحلله مفيش فايدة ,,
يبقا أنا هلجأ للطريقة التانية 

إيه الطريقة التانية بقا يا دكتور ؟؟؟

..
إنتوا عارفين إيه اللي بيحصل في جسمنا ,, حضرتك طول ما أنت قاعد دلوقتي ,, فيه إنسولين عمال يحصله secretion من البنكرياس دلوقتي وإنت مبتأكلش
دا بيسموه إيه ؟؟؟
basal insulin secretion
اللي هو طول ال24 ساعة شغال
...
وكل ما تأكل أكلة ,, يروح طالع السكر ,,
يقوم الأنسولين شادد حيله شوية ,, عشان ينزل الblood sugar
...
طيب ,,
ما تيجي نقلد هذا الفسيولوجي الجميل
لو قلدناه ,, العيان هيبقا كويس
...
فيروحوا مديين إيه للعيان يا ضكتور ؟؟؟
Long acting insulin
اللي هو إسمه مشهور أوي ,, اللانتوس LANTUS
...
أروح جايب الLANTUS ,, واخد بالك إنت إزاي
وابدأ واحدة واحدة
هديله جرعة بليل ,, ( وهديلك أمثلة دلوقتي إن شاء الله )
...
هديله جرعة LANTUS بليل ,, حلو كده
وبعدين ؟؟؟
...
أروح جايب الcrystalline insulin العادي ,, اللي هو اسمه الأكتا رابيد ده
وأديله dose قبل كل وجبة
...
يبقا أنا كده بقلد مين ؟؟؟
بقلد اللي بيحصل فعلاً في الجسم ,, صح كده ولا لا ؟؟!!!
...
أروح أنا جاي بقا يا سيدي
..
أنا حسبت للولد ,, قولتله : إنت يا ابني مثلاً يعني
محتاج 40 وحدة في اليوم ,, أو 45 وحدة في اليوم
جربت إديهم ليه إمتى ؟؟؟
قولت هَدِي 30 وحدة الصبح و 15 بليل
والواد مش مستجيب
...
أنا بتكلم على type one خلي بالكم
لأن type two يفرق
..
الواد مش مستجيب ,,
أقوله : بص بقا ,, أنا هديلك نفس الجرعة 45 وحدة في اليوم
بس هعملها توزيعة تانية خالص
هديلك منها dose بليل LANTUS
...
الLAN

TUS ده مثلاً ,,
say هَدِي مثلاً حوالي 30 % من الdose الLANTUS
اللي هما كام ؟؟؟
هما 45 وحدة في اليوم
يبقا هديه 15 وحدة LANTUS قبل ما ينام
...
طيب ,,
حد يقولي : إيه الحاجة الموجودة في الLANTUS مش موجودة في كل الأنسولين التانية ؟؟؟
إن الLANTUS ملوش peak
..
وبالتالي ,,
No Hypoglycemia at all
مبنخافش خالص ,, أوعي تخاف
..
يبقا أنا إديتله 15 وحدة LANTUS بليل
هيتبقا كام وحدة ؟؟؟
30 وحدة
أروح مقسمهم على الوجبات ,,
فيه كذا طريقة بقا ,, 10 ,, 10 ,, 10 فيه ناس تقولك : لا
أنا عايز أدي مثلاً 30 % قبل الفطار ,, و 30 % قبل العشا ,, و 40 % قبل الغداء من الأنسولين الباقي  

0 التعليقات:

إرسال تعليق